فروشگاه ادویه جات

  • ۰
  • ۰

طرز تهیه سماق پلو

امروزه آشپزی و نحوه تهیه انواع پلو و چلو ساده‌تر از قبل بوده و با دستورهای پخت پرشماری که در وب‌سایت‌ها و برنامه‌های گوناگون وجود دارد، می‌توان انواع غذاهای ایرانی و خارجی را با کمترین هزینه و زمان و بالاترین کیفیت تهیه کرد. آشپزی سنتی و سفره ایرانی یکی از معروف‌ترین و لذیذترین آشپزی‌های شناخته‌شده در جهان است که با دارابودن مواد مغذی و غنی از کربوهیدرات، فیبر، آهن و مواد معدنی، پروتئین و ... می‌تواند وعده‌های غذایی روزمره را تامین نماید. در این میان، تهیه انواع پلو و چلو نیاز به هنر و مهارت خاصی داشته و آشپزهای مختلف در منزل یا رستوران‌های بیرون از خانه اقدام به پخت انواع برنج به روش‌های گوناگون می‌کنند. تفاوت مهم پلو و چلو در این است که در هنگام دم‌کردن پلو به آن خورش یا مواد افزودنی اضافه می‌گردد ولی چلو به صورت سفید دم می‌شود. در هنگام دم‌کردن انواع پلو، خورش‌هایی مانند لوبیا، گوشت چرخ‌کرده، سبزیجات و میوه‌های گوناگون، دانه‌ها و غلات و ... می‌توان به آنها اضافه کرد.

از انواع پلوهای معروف ایرانی می‌توان به شویدپلو، باقلاپلو، لوبیاپلو، آلبالوپلو و عدس‌پلو اشاره کرد. این وعده‌های اصلی غذایی معمولا به صورت تنها یا با خورش جداگانه سرو می‌شوند و طعم لذیذ آنها، دارا بودن مواد مغذی و فیبر بالا، میزان کربوهیدرات مناسب و بسیاری از ویژگی‌های دیگر از خواص و فواید سرو پلو در وعده ناهار یا شام در سفره ایرانی است. یکی از انواع پلوهایی که در بسیاری از سفره‌های خانگی و همچنین بعضی از رستوران‌ها می‌توان یافت، سماق‌پلو است. اگرچه این پلو در دهه‌های گذشته بیشتر طبخ می‌شده و امروزه کمی از محبوبیت آن کاسته شده است، اما بررسی ویژگی‌ها، خواص و فواید این غذای لذیذ که با سماق طبخ می‌شود می‌تواند یک گزینه جدید برای کسانی باشد که برای پخت غذای ایرانی به دنبال نوآوری هستند. در این نوشتار درباره خواص سماق، طرز تهیه سماق پلو، فروش عمده سماق و قیمت ادویه جات عمده در فروشگاه ادویه بوبارد توضیحاتی ارائه شده است.

 

خواص سماق

همان طور که اشاره شد، روش آشپزی و سفره ایرانی به دارا بودن غذاهای لذیذ به همراه بالاترین مواد مغذی و فیبر مشهور است. استفاده از انواع گیاهان در طبخ غذاها و خورش‌های گوناگون سبب راحت‌تر شدن هضم غذا می‌شود. در این میان، سماق چه به عنوان چاشنی چلوکباب و چه به عنوان جزء دمی پلو در سماق پلو می‌تواند یکی از انواع این گیاهان باشد. طعم ویژه و یکتای سماق که کمی ترش‌مزه بوده و رنگ قرمز تندی ملایمش می‌تواند برای مصرف آن در دم‌کردن پلو مناسب باشد.

از خواص پرشمار سماق می‌توان به قابلیت درمان بیماری‌های مرتبط با قلب و عروق و دیابت، کاربرد به عنوان مسکن درد، تقویت‌کننده دستگاه ایمنی بدن و ... اشاره کرد. همچنین پژوهش‌ها نشان داده است که مصرف سماق برای کاهش کلسترول خون، تقویت مغز استخوان، تقویت دستگاه گوارش و هضم غذا، درمان بیماری‌های مرتبط با قاعدگی و بارداری و شیردهی در زنان، ادرارآوری و تسکین دردهای عضلانی مفید است.

سماق همچنین دارای ویتامین C فراوانی است که می‌تواند از آن، یک منبع مناسب از آنتی‌اکسیدان ساخته و در برابر انوع بیماری‌ها و سرطان‌ها بدن را مقاوم کند. این گیاه که بومی مناطق خاورمیانه است را می‌توان در انواع سفره‌های ایرانی، عربی، ترکی، کردی و ... مشاهده کرد. با توجه به مصرف روزمره سماق در انواع رستوران‌ها و همچنین در آشپزی خانگی، فروش عمده سماق و تهیه قیمت ادویه جات عمده یکی از مهمترین گام‌های تهیه این چاشنی خوش‌طعم جهت مصرف در غذاهای گوناگون است.

 

نحوه پخت سماق پلو

نحوه پخت سماق پلو

سماق پلو یکی از غذاهای لذیذ ایرانی است که با گوشت چرخ کرده سرو می‌شود. مواد تشکیل دهنده این غذای لذیذ عبارت اند از برنج، سیر و پیاز، سماق، گوشت چرخ کرده، نمک و فلفل و زردچوبه، پودر سوخاری و در صورت تمایل آب لبو و زعفران دم کرده. ابتدا باید با استفاده از گوشت چرخ کرده و آرد سوخاری و سیر و پیاز به مقدار لازم، کوفته‌هایی درست کرد تا بتوان در هنگام دم کردن برنج آنها را لا به لای برنج قرار داد.

در هنگام دم کردن پلو، ابتدا ته دیگ را ته قابلمه چیده و روی آن کمی برنج به همراه کوفته‌های گوشت سرخ‌شده ریخته و سپس باید بر روی آنها برنج و سماق پاشید. این کار را در مراحل مختلف تا پر شدن قابلمه باید تکرار کرد تا پس از آن، بر روی اجاق دم بکشد. زمان مورد نیاز پس از تکمیل مراحل فوق بین یک ساعت تا 45 دقیقه بسته به نوع حرارت متفاوت است. مواد اولیه پخت این غذا برای 4 نفر به مقادیر زیر است:

برنج 4 پیمانه

سیر و پیاز (1 حبه و 1 عدد متوسط)

گوشت چرخ کرده (400 گرم)

پودر سوخاری (1 قاشق غذاخوری)

سماق (4 قاشق غذاخوری)

نمک، فلفل، زردچوبه و سایر ادویه‌ها (به مقدار لازم)

آب لبو و زعفران دم کرده (نصف استکان - در صورت تمایل)

بدون شک طبخ انواع پلو و چلوهای گوناگون از جمله سماق پلو در رستوران و کیترینگ‌های تهیه غذای بیرون‌بر نیاز به تعیین قیمت ادویه جات عمده و فروش عمده سماق داشته و باید برای تهیه مواد اولیه فوق به صورت بسته‌ای و بشکه‌ای از فروشگاه‌های ادویه‌جات مختلف مانند فروشگاه بوبارد اقدام کرد.

 

فروش عمده سماق

انواع گیاهان، سبزی‌جات، دانه‌ها و پودرها در طبخ غذاهای گوناگون ایرانی، به ویژه پلو بسیار پرمصرف هستند. تهیه و تامین ادویه‌جات و پودرها و دانه‌های مختلف به صورت عمده یا تعیین قیمت ادویه جات عمده یکی از مهمترین بخش‌های خرید مواد اولیه موغوب و با قیمت مناسب از فروشگاه‌های مختلف سطح شهر است. فروش عمده سماق توسط فروشگاه بوبارد یکی از تامین‌کنندگان اصلی خشکبار و ادویه‌جات پخت‌وپز در تهران می‌تواند با بالاترین کیفیت، قیمت مناسب و سریع‌ترین روش تهیه صورت گرفته و مراجعه به این فروشگاه که قابلیت فروش اینترنتی را هم فراهم کرده است جهت تهیه انواع ادویه جات و چاشنی، سماق، زیره و دانه‌های گیاهی و ... یک انتخاب ایده آل و مناسب است.

  • ۰۱/۰۳/۲۸
  • نیلوفر حیدری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی