فروشگاه ادویه جات

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

لاغری با سماق

سماق چیست؟

سماق یکی از گیاهان خیلی قدیمی و از خانواده پسته ایان است که در مناطق نیمه گرمسیری و معتدل می روید و یکی از 35 گونه ی گیاهان گل دار است و جزو 10 آنتی اکسیدان گیاهی برتر به حساب می آید. سماق یک گیاه همیشه سبز است که تاکنون 250 گونه ی مختلف از آن شناسایی شده است.

چربی سوزی با سماق

این گیاه به صورت درختچه ای است که در حدود 3 تا 4 متر ارتفاع دارد، گل های آن حنایی رنگ و طول آن 10 سانتی متر است و سطح شاخه های جوان و دمبرگ های آن را کرک های ریزی پوشانده است. و دارای میوه خوشه ای شکل متراکم به رنگ قرمز و قهوه ای است که در ابتدا گس و پس از رسیدن ترش می شود.

سماق از ریشه یک کلمه ی قدیمی فرانسوی به نام sumac به معنی قرمز گرفته شده که در قدیم به آن سماک هم می گفتند. در یونان قدیم از چوب درخت سماق برای رنگ آمیزی پارچه ها استفاده می کردند.

سماق در ایران، خاورمیانه و کشورهای حاشیه ای دریای مدیترانه کشت می شود که به فارسی آن را سماک و به عربی آن را سماق می نامند و از نظر طب سنتی از طبعی سرد و خشک برخوردار است.

سماق ادویه ای معروف است و با مزه ترشی که دارد یک جانشین عالی برای لیمو و سرکه به حساب می آید. این ادویه عضو همیشگی غذاهای عربی، لبنانی، ترکی، یونانی، هندی و ایرانی است و درضمن می تواند مکمل یا جایگزین خوبی برای نمک و فلفل باشد.

در ذهن ما ایرانی ها سماق بیشتر به همراه کباب تداعی می شود در صورتی که علاوه بر فواید غذایی و خوشمزه کردن کباب و دیگر غذاها نقش موثری در سلامتی عمومی و درمان خیلی از بیماری های مزمن دارد.

بد نیست از علت سماق زدن به گوشت کبابی بدانیم که سماق علاوه بر جذب و کاستن چربی و کلسترول حاصل از گوشت در بدن خواص ضد میکروبی هم دارد و آلودگی های گوشت را از بین می برد.

این ادویه یکی از اجزای اصلی سفره هفت سین است که خشک و کوبیده آن را به عنوان ادویه در غذا ها استفاده می کنند. گونه های زینتی سماق هم وجود دارند که خوراکی نیستند. سماق باید طبیعی باشد و بهتر است پودر سماق نرم را از عطاری ها تهیه کرده و بکوبید. سماق را به دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

ارزش غذایی سماق در 100 گرم:

  • پروتئین: 6.2 گرم
  • فیبر: 6.1 گرم
  • چربی: 4.7 گرم

خواص دارویی و درمانی سماق

خواص دارویی و درمانی سماق چیست؟

در حالیکه سماق یکی از ادویه های پرکاربرد در دنیا است و در طبخ خیلی از غذاها کاربرد دارد، یکی از ادویه های مهم دارویی هم هست که با بسیاری از بیماری ها مقابله می کند.

خواص ضد قارچی، ضد میکروبی، ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی از مهمترین خواص سماق هستند.

سماق سرشار از ویتامین C، اسیدهای چرب امگا3 و دیگر ترکیبات شیمیایی است و مانند ادویه پر خاصیت زردچوبه در ردیف آنتی اکسیدان های مهم در طبیعت به حساب می آید که در جلوگیری از فعالیت رادیکال های آزاد نقش مهمی دارد.

با ویژگی هایی که ذکر شد سماق در درمان بسیاری از بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، چاقی موثر است.

التهابات در بدن عامل خیلی از بیماری ها است و درصورت پیشگیری از این التهابات بسیاری از امراض کاهش پیدا می کند. سماق و عصاره حاصل از آن در درمان خیلی از التهابات بخش های مختلف بدن مفید است.

سماق نقش مهمی در تسکین ورم مفاصل، کاهش التهابات پوستی و رفع مشکلات تنفسی چون برونشیت، آنفلونزا و سرماخوردگی دارد. یا از ضماد تهیه شده از برگ های سماق برای درمان خارش پوستی استفاده می شود.

جویدن برگ های سماق برای علاج التهاب لثه و لب و گلودرد خیلی موثر است. سماق خواص دارویی و درمانی دیگری چون کمک به درمان سرطان به همراه داروهای شیمی درمانی، درمان ناراحتی های روده، درمان اختلالات قاعدگی در زنان، افزایش شیردهی در زنان شیرده و دفع مواد سمی بدن دارد که حکایت از اهمیت این ادویه در دنیای پزشکی بخصوص طب سنتی می کند.

خواص ضد چاقی سماق

این ادویه علاوه برخوشمزه کردن غذاها خواص دارویی و درمانی زیادی دارد. این ماده با داشتن ویتامین C، در چربی سوزی شکم و بدن اثربخش است.

برخی از نوشیدنی ها در نظم دادن به چرخه متابولیسم بدن تأثیر بسزایی دارند و باعث کاهش وزن افراد می شوند.

معمولا از دمنوش سماق برای کاهش وزن و لاغری استفاده می شود که به اندازه یک قاشق تا دو قاشق چای خوری پودر سماق را در یک لیوان آب جوش می ریزند و به مدت 10 دقیقه صبر می کنند تا دم بکشد سپس آن را می نوشند. البته بهتر است کمی نبات سفید خرد شده در آن بریزید تا طبیعت سرد آن را متعادل کند.

دمنوش سماق برای لاغری

این دمنوش با بالا بردن سوخت و ساز بدن به بهبودی عمل هضم، سم زدایی از بدن، سوختن چربی های اضافه بدن کمک می کند و در نتیجه ی این کار وزن کاهش می یابد.

سماق برای لاغری شکم مناسب است یک ساعت بعد از هر وعده غذایی یک قاشق چای خوری سماق را در یک فنجان آب بریزید و میل نمایید. این کار باعث می شود تا شکمی تخت داشته باشید و از شر چربی های شکمی خلاص شوید و در ضمن فشار خون بالای شما هم کاهش می یابد.

می توانیم برای لاغری در وعده های غذایی به ماست و یا سالاد هم مقداری سماق اضافه کنیم و بخوریم .

مطالعات نشان داده که جوهر مازو یا تانین موجود در سماق باعث کاهش کلسترول و چربی زیاد خون شده و از بروز بیماری های قلبی پیشگیری می کند. البته تانین قابض، پاک کننده و مقوی معده هم هست.

مطالعات زیادی در آزمایشگاه های پزشکی نشان داده که مصرف سماق در انسان و حیوانات آزمایشگاهی چون موش باعث کاهش کلسترول بد (LDL) و افزایش کلسترول مفید (HDL) شده است.

باید قبول کرد که حاصل تمام فعالیت های درمانی و آنتی اکسیدانی سماق در پاکسازی مواد سمی و بافت های مرده بدن، افزایش دفع ادرار از کلیه ها و مثانه و از همه مهم تر افزایش سوخت و ساز بدن منجر به کاهش چربی های زاید و تثبیت کلسترول خون و درنتیجه کاهش وزن و تناسب اندام انسان می شود.

البته ورزش و فعالیت های بدنی منظم هم در چربی سوزی و کاهش وزن افراد خیلی اثربخش است و در واقع استفاده از گیاهان دارویی چون سماق به همراه تمرینات ورزشی در کاهش وزن اشخاص مکمل هم هستند.

عوارض و ضررهای حاصل از مصرف سماق

  • سماق را به صورت تازه مصرف نکنید بلکه از خشک شده آن استفاده کنید چون ایجاد مسمویت می کند.
  • اگر به آجیل ها حساسیت دارید از مصرف سماق اجتناب کنید چون حساسیت آلرژیک ایجاد می کند.
  • گونه های زینتی سماق سمی هستند و سبب خارش پوستی می شوند.
  • در مصرف سماق زیاده روی نکنید چون به علت داشتن تانین سبب ایجاد یبوست در فرد می شود. یا مصرف زیادی دمنوش سماق، مواد سمی خون را بالا می برد و یا قند خون را به شدت کاهش می دهد و باعث پرخوری می شود.
  • افرادی که دارای مزاج سرد هستند بهتر است به همراه سماق از گیاهان یا موادی چون نبات سفید مصرف کنند که دارای طبعی گرم است.
  • زیاده روی در مصرف سماق تداخل دارویی با داروهای فشارخون، دیابت و چربی ایجاد می کند و باعث اختلال و افت ناگهانی می شود.
  • افرادی که لاغرند سماق خیلی کم مصرف کنند چون فعالیت آنتی لیپازی سماق مانع چاق شدن آن ها می شود.

 

فروش عمده سماق

فروشگاه بوبارد پخش کننده انواع ادویه جات به صورت عمده و جزئی + همراه با ارسال نمونه به سراسر کشور

برای مشاوره با شماره :02155583395 تماس بگیرید

 

  • نیلوفر حیدری